Az AirJordan-nel indult a sorozatunk és CR7-tel ér véget. Az egyik 34 éve uralja a sportcipőpiacot, a másik a világ legmeghatározóbb influencer-ének számít.
Az AirJordan kinőtte magát. Nem csak az Egyesült Államokban, de világszerte elterjedt. Habár Európában mindig is a labdarúgás volt a vezető sportág, továbbra sem sikerült megközelíteni az AJ számait.
Ennek több oka is van:
– A kosárlabdában használt lábbelik és nadrágok, mezek a popkultúrában is elterjedtek. A ’80-as-, ’90-es években a legtöbb rapper valamelyik AJ árucikkben legalább egyszer megjelent.
– A marketinggépezet minden idők legjobbjává kiáltotta ki Michael Jordant, teljesen megérdemelten. Ő az, akinek a mezszámát mindenki hordani akarja, és ő az, akit meg kell előzni, ha valaki a G.O.A.T. (minden idők legjobbja) szeretne lenni.
– Az utcán is hordható. Stoplisokat kevesen használnak hétköznapi viseletként, ami több okból is érthető. A lábbeliek piacát pedig az egyik legelterjedtebb típus megjelenése óta meghatározzák az NBA-cipők. Ki ne ismerné a Converse All-Stars dorkóit, melyek az 1920-as piacra dobás óta nem változtak szabásban?!
Európában a fent említett okok miatt egy kicsit más a megközelítés. Futballban a jelenleg is élő, legnagyobb szerződést Cristiano Ronaldóval kötötte a Nike 2003-ban, amikor a Manchester Unitedhez igazolt. Az amerikai sportszergyártó cég nem bízta a véletlenre. A napjaink kosárlabdájának egyik legnagyobb alakjával, LeBron James-szel tető alá hozott megállapodást másolták a portugál klasszis esetében. Életre szóló, egy milliárd dolláros kontrakt keretein belül a Juventus FC friss szerzeményének nem lesz többé gondja, ha sportruházatról van szó.
Ronaldo, az öreg kontinens és a világ legmeghatározóbb véleményalkotó, befolyásoló (influencer) sportolója. A Nike-nak ez többet ért, mint az eladások, hiszen a CR7 árucikkek nem robbantanak piacot, de a megjelenéseknek köszönhetően indirekt módon növekszik az értékesítés.
Az AirJordan 34 éve uralja a sportcipőpiacot. Hihetetlennek tűnik ez a folytonosság főleg, ha számításba vesszük, hogy akkoriban még nem volt elterjedt használatban az internet, nem beszélve arról, hogy a közösségi média legelső programsorait még meg sem írták.
Fotók: complex, mirror.co
Facebook
Twitter
YouTube
RSS