
Mindenki ismeri őket, hétről-hétre megmutatják a világnak, hogy miért ők az adott sportág legjobbjai. Sztárokból igazi márkákká nőtték ki magukat, akik lassan többet keresnek a pályán kívül, mint eredeti munkájuk közben.
A svájci teniszcsillag egy igazi gentleman, aki nem mellesleg 20 Grand Slam bajnoki címet gyűjtött be eddigi aktív évei során és többször is vezette az ATP férfi egyéni világranglistát. Ha most tételesen felsorolnánk az általa nyert címeket, nagyjából 2-3 oldalon keresztül csak ezzel foglalkoznánk. A figyelemreméltó karrier természetesen nemcsak a szurkolók érdeklődését keltette fel, hanem a szponzorokét is, akik elhalmozták szerződésekkel a nyolcszoros wimbledoni győztest.
Federer egyik legősibb támogatója a sportszergyártó óriás Nike volt. Az amerikai multinacionális vállalat már a kezdetektől, 1998-tól ott volt az élő legenda mellett, éppen ezért volt nagy meglepetés, amikor 20 év együttműködés után a felek útjai elváltak. Mielőtt rátérnénk az új szereplőre, érdemes ellamentálni két évtized eredményén a gigacéggel. A jelenlegi világranglista 3. helyezett játékos 150 millió dollárt tett zsebre ez idő alatt (ennyi pénzből két Groupama Arénát is fel lehetne húzni), de iparági becslések szerint a Nike ennek többszörösét megkereste az üzleten.
Az új partner – amely leváltotta a nagy elődöt – nem más, mint egy japán cég, a szintén sportszerekben utazó Uniqlo. Nem kevesebb, mint 10 évre szóló kontraktust írtak alá a felek 2018 nyarán, így Federernek 2028-ig évente 30 millió dollár (kb. 8,4 milliárd forint) üti a markát csak ebből az egy megállapodásból.
Ha sikerült megemészteni a fenti adatokat, akkor mehetünk is tovább, mert az Uniqlon kívül jelenleg még 11 társaság szponzorálja minden idők egyik legnagyobb teniszcsillagát. Ezek közül az egyezség ideje (2017-2022) és nagysága miatt kiemelkedik a brazil tésztagyártó céggel, a Barillával kötött szerződés, amely évi 8,1 millió dollárral (kb. 2,3 milliárd forinttal) gazdagítja a négygyermekes apuka bankszámláját.
A teniszütőket és táskákat készítő Wilson vállalattal kötött megállapodás összege évente „mindössze” 2 millió dollár (naponta több mint 1,5 millió forint lehetne), de ez az egyezség élete végéig érvényben marad, függetlenül attól, hogy játszik-e még meccset vagy sem.
A többi kontraktus felsorolásával nem fárasztanánk az olvasóinkat, mindenesetre Federer nem ok nélkül lett a Forbes listáján a 7. legjobban kereső sportoló a világon, ráadásul mindezt úgy, hogy 12,2 millió dollárt „ütögetett” össze versenyeken a vizsgált 2017. nyár – 2018. nyár periódusban és mellette a partnerei nagyjából 65 millió dollárt utaltak neki.
A párosban olimpiai aranyat nyerő kiválóság nemhiába számít példaképnek sok pályatárs számára, mert tenisztudása mellett üzleti érzéke is messze kiemelkedik a mezőnyből. Mindemellett ebben az esetben egy filantróp emberről beszélhetünk, aki saját alapítványán keresztül 2003 óta több mint 28.5 millió dollárt (kb. 8 milliárd forintot) költött oktatási programokra Afrikában és Svájcban, ezzel mintegy 650 000 gyermeket segítve.
Fotó: pwptennis.com, federerfan07.com, tennisworldusa.org, Ad Age
Facebook
Twitter
YouTube
RSS