Ugyan korábban a NOB (Nemzetközi Olimpiai Bizottság) még lehetetlennek tartotta az együttműködést a Nemzetközi Automobil Szövetséggel (FIA), de már nekik is be kellett látniuk, hogy fontos lehet a közös jövő építése az egyik legnagyobb és leggyorsabban fejlődő piaccal. Első lépésként az elektromos gokartverseny bemutatósportágként jelen volt a 2018-as ifjúsági olimpián, Buenos Airesben.
Ha visszautazunk az időben, akkor azt láthatjuk, hogy nem teljesen új dolog az autóversenyzés az ötkarikás játékokon, hiszen az 1900-as olimpián már rendeztek autó- és motorversenyeket, igaz, ezeket nem ismerik el hivatalos olimpiai versenyként. 1908-ban a tervezett programban volt egy autóverseny, de azt végül nem tartották meg. 1936-ban és 1972-ben pedig Németország tartott olimpiai rally-t.
2012 két szempontból is fontos év az ügy szempontjából. Egyrészt a NOB akkori elnöke, Jacques Rogge úgy nyilatkozott, hogy az olimpiai játékok nem a sporteszközök, hanem a sportolók egymás elleni küzdelméről szól, így a motorsportoknak nincs helye a programban. Másrészt a Nemzetközi Olimpiai Bizottság pont ebben az évben ismerte el hivatalosan is a Nemzetközi Automobil Szövetséget. Ugyan ettől még nem lettek NOB tagok, de ez nagyon fontos előrelépést jelentett a feleknek. Egyébként az olimpiai chartában csak 2007-ig szerepelt az a kitétel, hogy nem szerepelhet olyan sportág, amely mechanikus erőforrást vesz igénybe.
Ahhoz, hogy eljussanak a mostani kapcsolathoz, kellett, hogy az FIA aláírja az olimpiai chartát, lefektessenek doppingellenes szabályokat, amiket összhangba hoznak a nemzetközi normákkal, valamint egy versenyzői bizottságot is létre kellett hozni. Meg kellett továbbá határozniuk, hogy melyik az a kategória, ami anyagilag sem megterhelő, illetve nem kell hozzá hatalmas összegű pályát építeni. Az is fontos szempont volt, hogy ne szennyezze nagyon a környezetet. Így esett a választás az elektromos gokartra.
A Buenos Aires-i bemutatkozást pedig segítette az is, hogy fel tudtak építeni egy biztonságkampányt, amely világszerte népszerű lett, valamint a helyszínen is tartottak workshopokat a biztonságos közúti vezetésről. Azért is volt erre szükség, mert Argentínában a 14-18 éves korosztályban (ez a korcsoport indul az ifjúsági olimpián) a legtöbb halálesetet a közúti balesetek okozzák. Az egész világra kivetítve pedig ezek a balesetek veszik el a legtöbb életet a 14-29 évesek között.
Az automobil szövetségnél pedig abban reménykednek, hogy a 2018-as év csak a kezdet volt. Remélik, a 2022-es ifi olimpián már a főprogramban kapnak helyet. A kvótákat pedig vegyesen osztanák ki fiúk és lányok között, ezzel is elősegítve az Agenda 2020 program törekvéseit. Az ötkarikás játékokra pedig nemzeti bajnokságból lehetne kvalifikálni. Természetesen a fő cél, hogy egyszer a „felnőtt” olimpián is szerepet kapjanak a versenyzőik.
Fotó: FIA, RaceFans, Linkedin
Facebook
Twitter
YouTube
RSS