Az Atlanti-óceán hullámaiból gördült a partra, hogy az ötvenes évek kaliforniai szörföseinek új perspektívát nyújtson. A vágy, hogy a sportolók a tenger ringatását az aszfalton is átélhessék, utat nyitott a gördeszka számára, hogy napjainkban egyszerre legyen népszerű közlekedési eszköz és az extrém sportok palettájának kihagyhatatlan tagja.
Deszkatörténelem
Valahol az ötvenes évek derekán járunk, amikor kaliforniai hullámlovasok egy újszerű élményt próbálnak kikísérletezni: egy szörfdeszkát, amihez nincs szükség az óceán vizére. A megoldás rendkívül egyszerű volt, hiszen a már meglévő deszkáikra négy kerék került, két T-alakú függőn. A hatvanas és hetvenes években a gördeszkázás az aranykorát élte, az első hivatalos gyártók megjelenésével, a trükkök fejlődésével, a sorra nyíló deszkaparkokkal és a sportot övező underground kultúra terjedésével. A deszkázás a nyolcvanas évek BMX általi elnyomása után, a kilencvenes években, Tony Hawk generációjával kapja meg újra a komolyabb figyelmet és válik a népszerű X-Games sorozat egyik legfőbb sportágává.
Divat, vagy extrém sport?
Napjainkban egy skizofrén deszka-kultúrát figyelhetünk meg: az egyik oldalon a sport, trükkökre épülő és, graffitikkel körvonalazott változata szerepel, a másikon pedig a divatos közlekedési eszköz, amit internetes influencerek tettek népszerűvé. Utóbbi jobban hasonlít a sportág születésének eszmeiségére, ahol a szárazföldi szörf élménye és maga, a közlekedés volt a központban, míg előbbit a hetvenes években elinduló látványos mozdulatokra épülő használat jellemzi.
Hogyan fogj hozzá?
Az előbbi bekezdésből adódóan, el kell döntened, hogy mi fog nálad dominálni: trükközni, vagy csak közlekedni akarsz inkább? Előbbihez az „alap gördeszkaként” ismert deszkát kell beszereznünk (a legolcsóbbakat már 7-8.000 forintért), valamint ajánlottak a védőfelszerelések is hozzá, hiszen az első trükkök megtanulásáig sok esésen keresztül vezet az út. Egy alap protektor-csomag nagyjából 10.000 forintból összerakható (egy sisak, valamint egy pár könyökvédő), ennyit pedig mindenképp megér, hogy deszkás karrierünket ne a balesetin kezdjük.
A longboardok és shortboardok (ismertebb nevén penny, vagy penny board) a széles kerekeiknek hála jobban fekszenek az útra, ezért hétköznapi közlekedésre alkalmasabbak. A leglátványosabb különbség a méreteikben rejlik, hiszen egy „long” akár 90 centis is lehet, egy penny pedig alig éri el az 55 centit. A mozgékonyságra építő shortok 10.000 forinttól elérhetőek, a hosszú lejtők kedvelőinek ideális longboardok pedig körülbelül a duplájáért.
A kezdő deszkás számára legideálisabb egy nagy aszfaltozott, vagy betonos terület, ahol az alapvető mozdulatokat (gurulás, megállás, ugrás – avagy ollie) megtanulhatja. A nagyvilágba való begördülés előtt ne feledjük, hogy a gördeszka járműnek nem minősülő közlekedési eszköz, így az utcán ugyanolyan szabályok vonatkoznak a gördeszkásra, mint a gyalogosokra. A trükkök kedvelőinek pedig ott vannak a nagyvárosokban már igen fejlett kialakítású gördeszka parkok, ahol különböző pályaelemek segítségével fejleszthetik készségeiket a magasabb pulzusszámra vágyók.
Fotók: Pexels.com
Facebook
Twitter
YouTube
RSS