Manapság már hiába a pályán nyújtott teljesítmény, eladhatóvá kell válni, és ehhez a legfontosabb, egyben legkönnyebb út a közösségi médián keresztül vezet. Lehet valaki a világ legjobb kosárlabdázója, labdarúgója vagy bármilyen sportág jeles képviselője, ha nem tesz az ismertségének növeléséért, nem jönnek a befektetők.
Korábbi cikkünkben már említettük Cristiano Ronaldo média-értékét, de kiemelhetjük a követők alapján Lionel Messit, Roger Federert vagy akár Lewis Hamiltont is. Viszont fekete bárányok, különleges űrlények és trendújítók mindig léteztek és lesznek is.
Kahwi Leonard, a Toronto Raptors újonnan igazolt kiscsatára már megjárta a mennyet és a poklot is, bár ez utóbbiról talán ő tehet leginkább. A 2011-es játékosbörzén kiválasztott kosaras nagy potenciállal, de rengeteg fejlesztenivalóval érkezett. A folyamat annyira jól sikerült, hogy 2014-ben, a San Antonio Spurs legutóbbi bajnoki címekor a döntő legértékesebb játékosának választották. Védekezésben, támadásban, és játékintelligenciában is kiemelkedő performansszal rukkolt elő. Egészen a 2016/17-es szezonig felfelé ívelt a karrierje, majd a sérülések közbeszóltak. A csapat és Leonard közti kommunikáció több okból nem volt kielégítő, míg végül a játékost elcserélték. Bár nem csinált belőle titkot, hogy nagyobb piacú csapathoz vágyik, mégis mindenkit meglepett, amikor kezet ráztak a felek.
Nem ettől válik valaki eladhatatlanná, hiszen Dennis Rodman még filmekben is szerepelt, pedig közutálatnak örvendett. Viszont 2018-ban közösségi média nélkül nem lehet vagy legalább is nem tanácsolt profi, sikeres sportolóként létezni. Sokan irigyelik az NBA-ben kiosztott szerződéseket, de dollármilliókat lehet összeszedni különböző cégek, kampányok arcaként. És itt jön ki a kiscsatár hiányossága. Nincs fent Instagrammon, Twitteren, Facebookon, sehol.
Csak, hogy értsük miről van szó: Ezek a csatornák megjelenési felületet biztosítanak. Ha Cristiano Ronaldo kiírja, hogy „Just do it”, a Nike eladásai megnőnek. Ha Kimi Raikonnen feltölt egy fotót, ahogy epret eszik, Finnországban többen fogják megvásárolni a gyümölcsöt. Ez a hozzáadott érték hiányzik a Raptors új üdvöskéjétől. A sport-biznisz!
Mindenkinek a saját döntése, hogy mennyire szeretné maximalizálni a bevételeit, és hogy a pályafutása végéig hány millió dollárt gyűjt össze, de a mai világban ritka madárnak számít az az ember, akinek ne ez lenne a célja. Kahwi Leonard, ha egészséges, akár LeBron James-el is fel tudja venni a versenyt és még mindig csak 27 éves, de eddig egyetlen nagyobb cég sem kereste, hogy az arca legyen, hiszen a pályán nyújtott teljesítmény már nem elég.
Facebook
Twitter
YouTube
RSS