A világ legnagyobb vállalatai közé emelkedtek, napjainkban mindenki ismeri őket. Megkerülhetetlen alakjai lettek az egyetemes sportnak, ruháikkal, cipőikkel és egyéb kiegészítőikkel mindenhol ott vannak. Ki gondolta volna, hogy ezek a multinacionális cégek is egy egyszerű ötletből születtek…
Majdnem 100 évet kell visszamennünk az időben, hogy szemtanúi lehessünk egy majdani óriás megszületésének. 1920-ban, egy álmos német kisvárosban, Herzogenaurachban (ahol a cég központja ma is megtalálható) Adolph „Adi” Dassler, a helyi suszter fia, lelkes futballista úgy döntött, sorsát a saját kezébe veszi és készít magának egy szegecses (korabeli stoplis) futballcipőt. Az akció annyira jól sikerült, hogy később még több termék került ki tőle, négy évvel később pedig a testvérével, Rudolffal együtt megalapították a Gebrüder Dasslert, későbbi nevén az Adidast.
A vállalat szépen növekedett, az igazán nagy áttörést az 1928-as amszterdami olimpia hozta meg, ekkor ismerte meg a világ a sportmárka cipőit. Némileg beárnyékolja az entitás történetét, hogy az alapítók, fogalmazzunk úgy, hogy átálltak a „sötét oldalra” és beléptek az NSDAP-ba, azaz a nácik pártjába. Az 1936-os berlini ötkarikás játékokon az Adidas cipői taroltak, Jesse Owens négy aranyérmét ilyen surranókban nyerte, és a német csapat is ezeket viselte.
A második világháborúban a „Fatherland” iránti elkötelezettségnek köszönhetően a Dassler-testvérek kifejlesztették a „Panzerschreck” nevű tankelhárító, vállról indítható rakétát. A kétes dicsőség mellett ekkor következett be az első törés is a vállalat életében, „Adi” úgy hitte, hogy testvére az amerikaiaknak szivárogtat információkat, így nagyon megromlott a viszony kettejük között. Ennek következtében 1948-ban Rudolf megalapította a saját sportszercégét, talán a neve ismerős lesz, egy bizonyos Pumát…
Érdekes mellékszál volt a világmárka életében, hogy az ikonikus logó a három csíkkal csak 1951-ben lett az övék, méghozzá, nem is akárhogy. Eredetileg egy finn cipőgyártóé, a Karhué volt a címer és a városi legenda szerint két üveg whiskeyért és mai összegben, 1600 euróért adták oda a németeknek.
Az alapító Dassler 1959-ben lépte át a túlvilág kapuját, addigra már több mint 700 szabadalom fűződött az ő és az entitása nevéhez. A felfutás ekkor sem állt meg, 1971-ben Muhammad Ali és Joe Frazier egyaránt Adidas cipőben lépett a kötelek közé „az évszázad bokszmérkőzésén”. Azért voltak nagy tévedések is a vállalat történelmében, például 1984-ben egy bizonyos Michael Jordan velük akart szerződni, mikor bekerült az észak-amerikai profi kosárlabda bajnokságba. Azonban a vezetőség egy magasabb játékossal akarta reklámozni a cipőit, így lemondta a megállapodást.
Persze a legendás „vezérbika” kiesése mellett igazán nagy sztárokkal is sikerült leszerződni, például David Beckhammel, a korábbi kiváló labdarúgóval, 2003-ban. A volt angol válogatott élethosszig tartó kontraktust írt alá, több mint 160 millió dollár értékben.
Az Adidas napjaink második legnépszerűbb és ismertebb sportmárkája a Nike mögött, a cég brandjének értékét 14,2 milliárd dollárra becsülik, ez forintban a szinte felfoghatatlan 3976 milliárdos összeget nyaldossa, ami a komplett magyar GDP 12%-val egyenlő. A vállalat 2017-ben világszerte 57 000 embert foglalkoztatott és azt se felejtsük el, hogy részesedése van a német sztárcsapatban, az FC Bayern Münchenben.
A sikertörténet tehát még mindig tart, és senki sem tudja, hol lesz a vége…
Fotó: fortune.com, time.com, medium.com, Getty
Facebook
Twitter
YouTube
RSS