A világ legnagyobb vállalatai közé emelkedtek, napjainkban mindenki ismeri őket. Megkerülhetetlen alakjai lettek az egyetemes sportnak, ruháikkal, cipőikkel és egyéb kiegészítőikkel mindenhol ott vannak. Ki gondolta volna, hogy ezek a multinacionális cégek is egy egyszerű ötletből születtek. Sorozatunkban ezúttal a Nike kerül terítékre.
Szinte magától értetődő, hogy mindenhol lehet Nike üzletet találni és majdnem az összes fontosabb sportágban van legalább egy atléta, aki ilyen termékekben áll oda versenyezni. Pont emiatt talán kicsit meglepő lehet, de mindössze 55 évvel ezelőtt született meg a híres entitás, 1964-ben. Bő fél évszázaddal ezelőtt az Egyesült Államokban Bill Bowerman, a portlandi egyetem pályaedzője és egy fiatal középtávfutó, Phil Knight úgy határoztak, hogy megvalósítják az amerikai álmot és egyúttal megtörik az Adidas egyeduralmát a sportcipők piacán.
A gondolatokat tettek követték és megalapították a Blue Ribbon Sports-ot, amelyen keresztül japán „Onitsuke Tiger” lábbeliket importáltak a tengerentúlra és továbbadták azokat. Annyira jól ment az üzlet, hogy 1965-ben már fel kellett vegyenek egy főállású értékesítőt, név szerint Jeff Johnsont, aki lelkesen vetette bele magát a munkába és a kisteherautója csomagtartójából árulta a cipőket.
Az igazán nagy áttörést 1971 hozta el a vállalat életében, méghozzá egy tipikus, filmbe illő, hihetetlen, de igaz jelenetsorral. Az alapítókat már egy ideje foglalkoztatta a gondolat, hogy jó lenne saját termékekkel is megjelenni a piacon. Egy napon, mikor Bill Bowerman otthon a feleségével éppen reggelit készített, hősünket elkapta az ihlet és a kölcsönbe kapott gofrisütőbe gumit öntött és ezzel megszületett az első saját cipőtalp és vele együtt a későbbi világhír alapköve is letétetett.
Szintén ebben az évben a cég nevet váltott, Jeff Johnson furcsa álmot látott, melyben megjelent a görög mitológiából ismert győzelem istennője, azaz Niké, amit jó ómennek tartott és meggyőzte a többieket, hogy mostantól hívják így a közös „gyermeküket”.
A márka megújulása persze nem lehetett teljes egy logó nélkül, a jól ismert „pipát” egy ifjú egyetemi hallgató, Carolyn Davidson tervezte, elég jutányos áron, 35 dollárért (mai árfolyamon nagyjából 56 000 forintért). Így sem járt rosszul a kreatív hölgy, ugyanis 13 évvel később, 1984-ben egy ünnepi ebéd keretében kapott egy Nike címerrel ellátott aranygyűrűt, benne egy szép gyémánttal, valamint egy kisebb részvénycsomagot, amelynek az értéke napjainkban 640 000 dollárt kóstál (kb. 179,2 millió forintot).
A híres mottó, a „Just Do It” 1988-ban indult el világhódító útjára, és mára teljesen egybeolvadt magával a vállalattal. Kevesen tudják, de a legendás szlogent egy 1977-es kivégzés inspirálta, a sorozatgyilkos Gary Gilmore a sortűz előtt azt mondta a rá fegyvert fogó rendőröknek, hogy „Let’s do it”, ez lett némileg átalakítva.
A Nike jócskán túlnőtt egy átlagos sportcipőket, ruházatot és kiegészítőket gyártó és forgalmazó nemzetközi vállalat képén, hiszen etalonná, a minőség mérvéjévé vált és ez a piaci számokban is megmutatja magát.
2018-ban 77400 alkalmazott dolgozott a cégben, az árbevétel meghaladta a 35 milliárd dollárt (kb. 9 800 milliárd forintot) és minden tíz fent felsorolt termékből hatot az amerikai óriás adott el. Az entitás népszerűsége az egekben van, a leghíresebb sportolók reklámozzák, így borítékolható, hogy a sikersztori 2019-ben is folytatódik.
Fotó: blog.size.co.uk, addons.opera.com, inc.com
Facebook
Twitter
YouTube
RSS