A világ legnagyobb vállalatai közé emelkedtek, napjainkban mindenki ismeri őket. Megkerülhetetlen alakjai lettek az egyetemes sportnak, ruháikkal, cipőikkel és egyéb kiegészítőikkel mindenhol ott vannak. Ki gondolta volna, hogy ezek a multinacionális cégek is egy egyszerű ötletből születtek.
Új sorozatunkban már bemutattuk az Adidast, most pedig a családi biznisz másik felét, a Pumát vizsgáljuk meg közelebbről. A Halott Pénz óta tudjuk, hogy „Valami van a levegőben”, nos ez a mondás hatványozottan igaz Németország egyik bajorországi tartományának 23 000 lakosú kisvárosára, Herzogenaurachra. Innen indult világhódító körútjára a háromcsíkos entitás, valamint jelen írásunk „főszereplője” is.
Majdnem 100 évvel ezelőtt két testvér. Adolf „Adi” Dassler és Rudolf Dassler először az édesanyjuk mosókonyhájában kísérleteztek új sportcipők előállításával, majd a kezdeti sikereket követően, 1924-ben megalapították saját vállalatukat. A közös együttműködést némiképp beárnyékolta a nácikkal való szimpátia, Rudolf ráadásul még a hírhedt titkos államrendőrség kötelékébe, a Gestapoba is belépett, de az eredményeik már ekkor önmagukért beszéltek, olimpikonok viselték surranóikat, beindult az üzlet.
A nagy törés a második világháború zenitjén, 1943-ban történt, állítólag egy szövetséges légibombázás alatt. Adolfék már az óvóhelyen lapultak, mikor a testvér is megérkezett a családjával, és ekkor Adi annyit mondott, hogy „Már megint itt vannak a rohadt bombázók”. Ezt Rudolf nem a repülőkre, hanem magára értette, így annyira elmérgesedett kettejük kapcsolata, hogy még a cégben sem tudtak együtt dolgozni.
1948-ban Rudolf megalapította a város másik végén az Adidas nagy vetélytársát, a Ruda-t, amelyet nem sokkal később átnevezett Pumára. A vállalkozás hamar a magasba tört, akárcsak a nagy rivális, sokszor egymást húzták előre a fejlesztések és innovációk útján, mégis sötét felhőként tornyosult felettük a kezdeti kenyértörés. A konfliktus feloldására több mint 60 évet kellett várni, 2009-ben a két cég a béke olajfaágát nyújtotta egymásnak, amikor egy alapítványt támogatva, az alkalmazottak lejátszottak egymással egy barátságos futballmérkőzést.
A múlt béklyóinak lerázása mellett azért volt mire büszkének lenni, történelmi pillanat volt például 1970-ben, a világ legnézettebb sporteseményén, a labdarúgó világbajnokságon a brazil csapat sztárjának, Pelének az akciója. Az akkor már kétszeres világbajnok focista arra kérte a játékvezetőt a találkozó kezdete előtt, hogy várjon még egy kicsit az indítással, majd mikor megkapta az engedélyt, lehajolt és bekötötte a cipőfűzőjét, így tökéletesen látszódott a televízióban a Puma felirat és a logó. Hibátlan időzítés és reklám, nem mellesleg a fekete gyöngyszem ezzel a mozdulatsorral akkor 70 000 fontot keresett, ami majd 50 éve egy kisebb vagyonnak számított.
A vállalat népszerűsége ma is töretlen, olyan sztárok állnak a csatasorába, mint a leggyorsabb ember, Usain Bolt, több mint 11 000 alkalmazott dolgozik nap mint nap azon, hogy az árbevétel és az eladott termékek mennyisége tovább nőjön. 2017-ben a gyártó bevétele 4,14 milliárd euró, azaz több mint 1200 milliárd forint volt.
Fotó: fineprintart.com, cnbc.com, about.puma.com
Facebook
Twitter
YouTube
RSS