Az autó-motorsport világa mindig is a fejlődésről szólt, csak a legkorszerűbb technológiák, legjobb alkatrészek, leggyorsabb versenygépek és leghosszabb megtett távok fémjelezték a versenyeket. A jelen és a jövő pedig a környezetkímélő, megújuló energiaforrást használó sorozatok mind az autóknál, mind a motorkerékpároknál.
2012-ben született meg az az elképzelés, hogy együléses, teljesen elektromos hajtású autókkal versenyezzenek. A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elnöke, Jean Todt azonnal lecsapott a lehetőségre, hiszen egy ilyen versenysorozattal demonstrálni lehet az alternatív energiaforrások használatát a motorsportban. 2014-ben rendezték az első versenyt Pekingben, az Olimpiai Parkban. Kezdettől fogva neves pilóták és gyártók csatlakoztak a kategóriához, aminek az egyik fő célja, hogy segítse az elektromos utcai autók akkumulátorainak fejlesztését. Idén már negyedik éve fut a Formula E, és a világ számos pontján rendeznek futamokat.
Ebben az évben bemutatkozik a Formula E betétsorozataként a Jaguar I-PACE eTrophy, amely 10 fordulós szezonnal debütál, és Jaguar I‑PACE SV autókkal fognak versenyezni benne. Az Electric GT mellett, ahol átalakított Tesla Model S P85+ típusú kocsikkal mérik össze a versenyzők a tudásukat, ez a másik olyan bajnokság, melynek alapja egy utcai autó. Az első futamot december 15-én, Szaúd-Arábiában rendezik, a versenyhétvége egy szabadedzésből, időmérőből és egy 30 perces versenyből áll.
Az első olyan globális széria, amiben már több márka is részt vesz saját elektromos autójával, az e-TCR lesz 2020-tól. A túraautóbajnokságba egyelőre csak a Seat sportváltozatát képviselő Cupra készítette el autóját, ami igencsak meggyőzőre sikerült. A CUPRA e-Racerben két elektromos motor kapott helyet, teljesítményük 680 lóerő. A kocsi 3,2 másodperc alatt van százon még úgy is, hogy 400 kilóval nehezebb a benzines változatnál. A kategória végcélja, hogy a rajongók teljes mértékben elfogadják a belső égésű motoros autók nélküli versenyeket.
Hogy ne csak az autók fejlődéséről írjunk, a Nemzetközi Motor Szövetség (FIM) is elindítja a teljesen elektromos motorokat versenyeztető kategóriáját, a MotoE World Cup-ot. A jövőre rajtoló sorozathoz gyorstöltésű motorokat készít az olasz Energetica vállalat, az Enel – aki névadó szponzorként is feltűnik a bajnokságban – pedig fejleszti a gyorstöltést, illetve kivitelezi az energiatárolást. A hajtáshoz az energiát helyben állítják majd elő megújuló forrásból. A motorok 147 lóerő teljesítményre képesek, százra 3 másodperc alatt gyorsulnak, és 250 km/h a végsebességük.
Az továbbra is nagy kérdés, hogy a motorsport szerelmesei el fogják-e fogadni a „hangtalan” versenyeket, de a környezetvédelem érdekében ez az az irány, amit a nemzetközi szövetségek előnyben részesítenek.
Fotó: ultimatemotorcycling, electrek, carstyling, businesswire
Facebook
Twitter
YouTube
RSS