Idén novemberben lesz 25 éves az UFC, a ketrecharcszervezetek királya. Nehéz elképzelni, hogy a napjainkban milliókat érdeklő és dollármilliárdokat megmozgató sportág egy baráti beszélgetésből nőtte ki magát.
1993-at követően nem volt megállás, az UFC töretlenül ment előre a népszerűség útján, bár ez rengeteg átszervezéssel járt. Először is a szabályok nélküli küzdelem, bármennyire is jól hangzik, túlságosan sérülésveszélyes volt, márpedig egy sikeres szervezet életében kiemelt helye van a „hősöknek”, akik óriási meccseket vívnak és ideig-óráig viszik a hátukon az egész műsort. Így hamar bejött a képbe a menetidő (előtte volt olyan összecsapás, ami több mint 36 percig tartott!), a használható technikák tisztázása, valamint a pontozóbírók rendszeresítése.
A következő fontos dátum, amit érdemes kiemelni, 2001 volt, amikor is Mr. Zuffa 2 millió dollárért megvette a céget, és egészen más irányvonalakat fektetett le. A szórakoztatóipar új szegletébe tört be a vállalat a „The Ultimate Fighter” valóságshow-val, ahol tehetséges, fiatal harcosok költöztek be egy házba, osztódtak két csoportra és egy-egy kiváló UFC menővel tréningeztek, majd harcoltak egymással hétről-hétre. Ezenkívül 2003-ban a FOX csatorna 14,3 millió dollárt fizetett a csak náluk elérhető meccsekért, ami „első bálozóként” kifejezetten jó üzletnek számított.
A gálák folyamatosan termelték a bevételt, és a pay-per-view (fizetni kell egy-egy esemény megnézésért) adatok is szépen kúsztak felfelé, aminek idővel meglett az eredménye. 2016-ban egy igazi „nagyvad”, a William Morris Endeavor-International Management Group megvette a szervezetet 4,2 milliárd dollárért (ennyi pénzből majdnem 5-ször lehetne megépíteni az új Puskás Ferenc Stadiont) Zuffától. Ha közgazdász szemmel nézzük a dolgot, nos, finoman fogalmazva is megérte a befektetés, 15 év után 2100-szoros megtérülés, erre még Warren Buffet is csettintene egyet a nyelvével.
Az elsőre hihetetlen magas összeget érdemes a helyén kezelni, hiszen 2017-ben az UFC 700 millió dolláros forgalmat generált, és a FOX csatorna is már évi 200 millió dolláros szerződést ajánlott 2018-tól a cégnek, szóval, van mit a tejbe aprítani a világ vezető ketrecharcszervezeténél. Ezek után egyáltalán nem meglepő, hogy az egyes súlycsoportok bajnokainak derekán feszítő öveket igazi arannyal készítik, és egy darab belőlük nagyjából 93 000 000 forintba kerül.
Hogy tartható-e ez a szédületes növekedési ütem, az a jövő talán legnagyobb kérdése. Mindenesetre, amíg olyan húzónevek szolgálják az UFC-t, mint a manapság már a csapból is folyó ír fenegyerek, Conor McGregor, addig nincs sok félnivalója a WME-IMG óriásnak a profitabilitás és bevételtermelés terén.
Fotó: lowkickmma.com, wikipedia
Facebook
Twitter
YouTube
RSS