Ahhoz képest, hogy az első újkori olimpián még nem indult egy nő sem, 2012-ben már minden ország küldöttségében volt női sportoló a londoni játékokon. Ehhez kellett az is, hogy a NOB alapszabálya szerint: „Erősíteni kell a nők megjelenését a sportban, minden szinten.”
Vannak olyan országok, ahol a női sportolók nélkül teljesen máshogy alakulna az olimpiai szereplés. A 2016-os Riói ötkarikás játékokon például az Egyesült Államok delegációja összesen 46 aranyérmet nyert, ebből 27-et női versenyző. Brazíliában a magyar csapatnál is megmutatkozott, hogy a lányok is tudják hátukon vinni hazájukat. Hosszú Katinka és Kozák Danuta is három aranyat gyűjtött, melléjük csatlakozott még Szász Emese is eggyel, míg a férfiak mezőnyéből csak Szilágyi Áron ünnepelhetett a dobogó tetején.
A sportvezetésben már korántsem ennyire jó a helyzet, de itt is van javulás. A NOB Végrehajtó Bizottságának 15 tagja között már 4 nőt találunk. A szervezet a hölgyek helyzetbe hozásának érdekében több vezetői oktatást és további támogató programokat indított. Ez is hozzájárult ahhoz, hogy 11 országában már női elnök ül a nemzeti olimpiai bizottságban.
2018 januárjában alakuló ülést tartott a Nők a Sportban Bizottság is, amelyet a MOB hozott létre a Nemzetközi Olimpiai Bizottság irányelveit követve. Tagjai között találhatjuk Drávucz Rita, vb-, és Eb-győztes vízilabdázót, Sastin Mariann világbajnok birkózót és Kökény Bea Európa-bajnok kézilabdázót. A Bizottság egyelőre csak a tájékozódásra és az adatgyűjtésre koncentrál, de a későbbiekben szeretnének kialakítani egy olyan támogató rendszert, amellyel megtalálhatnák azokat a fiatalokat, akik szívesen végeznének feladatokat a sportvezetés területén.
Habár még mindig a legtöbb ember fejében egy férfi jelenik meg, ha elképzel egy versenyzőt, a sport elkezdte lebontani azt a falat, amelyet a nemi különbségek állítottak. Ami pedig kifejezetten pozitív, hogy a nők közül is egyre többen kezdenek el hobbi szinten sportolni, mivel egészségtudatosan, önbizalommal telve szeretnének élni. Ebben óriási szerepe van a médiának. Sokan a közösségi médiumokon látott fitness modellek miatt kezdenek el mozogni, egészségesen táplálkozni, mert szeretnének olyan alakot, amilyen nekik van.
A nők megváltozott, előtérbe kerülő sportolási tevékenységét a legjobban pedig a sportszergyártó cégek tudják kihasználni, hiszen egyre több, nőknek szóló kampányt láthatunk tőlük, és a termékpalettájuk is igencsak megnövekedett a női igények kielégítése érdekében.
(Kép forrása: Demokrata)
Facebook
Twitter
YouTube
RSS