Mindenki ismeri őket, hétről-hétre megmutatják a világnak, hogy miért ők az adott sportág legjobbjai. Sztárokból igazi márkákká nőtték ki magukat, akik lassan többet keresnek a pályán kívül, mint eredeti munkájuk közben.
Az észak-amerikai profi kosárlabda-bajnokság (NBA) jelenleg legnagyobb sztárja, akár úgyis mondhatnánk, hogy a sportág új Michael Jordan-je. Az előző hasonlat több szempontból is megállja a helyét, hiszen akárcsak a Bulls korábbi ikonját, most a kétszeres olimpiai bajnok, Le Bron James-t tartják a liga arcának, és rengeteg rajongó csak miatta nézi a meccseket, csak úgy, mint annak idején a legendás 23-as esetében.
Természetesen, aki ennyire kiemelkedik tudásban, népszerűségben, az amúgy elég erősnek mondható mezőnyből, annak a szponzorszerződésekkel sem lehet sok gondja. A háromszoros nagydöntő-győztes nemcsak a reklám és egyéb pénzt hozó kontraktusok megkötésében mozog otthonosan, hanem a saját üzleti birodalom építésében is. Ez már önmagában megsüvegelendő teljesítmény egy olyan „munkahely” esetében, ahol hetente 2-3-szor, sokszor az USA ellentétes pontjain kell pályára lépni és a maximumot nyújtani.
A háromgyermekes családapa legnagyobb dobása kétségtelenül a Nike-val kötött, élethosszig tartó együttműködés volt még 2015-ből, amivel ő lett a második sportoló a történelemben (még egy közös pont, Jordan volt az első), akivel ilyen egyezséget kötött az amerikai sportszergyártó. Iparági számítások szerint, a jelenleg évi 30 millió dollárt (kb. 8.4 milliárd forintot) hozó partnerség összességében mintegy 1 milliárdos(!)bevételt hozhat a Lakers sztárjának. A nagyjából 282 milliárd forintnak megfelelő összeggel ma Magyarország második leggazdagabb embere lehetne Csányi Sándor mögött. Ezek után az már csak hab a tortán, hogy a világbajnoki bronzérmes kosaras 2003 és 2015 között még a „sima” szponzoráció ideje alatt a multinacionális cégtől több mint 178 millió dollárt kapott (kb. 49,8 milliárd forintot).
A mostani írásunkon kívül még másik kettőt is megtölthetnénk a lassan már forgatási szakaszba lépő Space Jam 2. mozifilm főszereplőjének megállapodásaival, ugyanis 18 ilyen kontraktus született az aktív évei kezdetétől napjainkig.
A Los Angeles Lakers erőcsatára nemcsak a pályán látja a jó lehetőségeket, hanem azon kívül is. 2012-ben 1 millió dollárt fektetett egy éppen induló étteremláncba, a Blaze Pizza-ba. Az alku értelmében kapott 10% részesedést a vállalatból és emellett vállalta, hogy ő lesz a cég arca. Nos, aki a social media felületeken több mint 100 millió követővel rendelkezik, annak releváns ráhatása van a közízlésre, így nem meglepő, hogy a pizzéria népszerűsége az egekbe szökött, sőt… A Technomic iparági elemzői szerint az Amerikai Egyesült Államok leggyorsabban növekedő ételbiznisze lett a Blaze-ből, amely 5 év alatt a kezdeti két étterme mellé még 198-at(!) nyitott az országban. Ennek köszönhetően LeBron befektetésének értéke a 25-szeresére emelkedett, ami közgazdász szemmel nézve több, mint imponáló.
A fentiek mellett „szinte” másodlagosnak tűnik, hogy a korábbi első körben draftolt sportember 2%-os részesedést birtokol a Liverpool futballcsapatában, illetve saját produkciós és média profilú vállalkozása is van. Az igazi ikonnak számító atléta a pénzszerzés mellett a jótékonykodásban is élen jár, a saját alapítványán keresztül három év alatt mintegy 41 millió dollárt (kb. 11.5 milliárd forintot) költ Ohio államban a hátrányos helyzetben levő gyerekek oktatására. Ennek a projektnek az egyik első lépése volt, hogy idén megnyitotta kapuit egy teljes mértékben az alapítványa által felépített és finanszírozott általános iskola.
Fotó: lebronjames.com, behance.net, ny.eater.com
Facebook
Twitter
YouTube
RSS