Mindenki ismeri őket, hétről-hétre megmutatják a világnak, hogy miért ők az adott sportág legjobbjai. Sztárokból igazi márkákká nőtték ki magukat, akik lassan többet keresnek a pályán kívül, mint eredeti munkájuk közben.
Sorozatunk mostani részében kivételesen nem egy aktív sportolóval foglalkozunk, hanem egy olyan élő legendával, aki gyakorlatilag megreformálta a marketing iparágát és világszerte népszerűvé tette az észak-amerikai professzionális kosárlabda bajnokságot, azaz az NBA-t.
Hosszan és sokat írhatnánk a pályafutásáról, a hat bajnoki címéről, a visszavonultatott 23-as mezszámáról vagy arról, miképp döntött el egymaga komplett párharcokat. Jelen cikkünkben kicsit visszarepülünk az időben és megnézzük, hogyan változtatta meg MJ örökre a sportmarketing világát és a Nike életét.
Izzítsuk hát be képzeletbeli DeLorean-ünket és landoljunk 1985-ben, mikor az amerikai multinacionális cég saját addigi politikáját is felrúgva egy fiatal, az egyetem padjaiból az elit ligába érkező 21 éves tehetséggel 5 évre szóló, mintegy 7 millió dolláros megállapodást kötött. Hogy ez mekkora váltás volt a sportóriásnak, azt jól szemlélteti, hogy előtte ezen a piacon a legnagyobb ilyen szerződés 8 esztendőre 1,2 millió dollárt fizetett ki (ezt a New Balance írta alá James Worthy-vel).
Önmagában ekkora összeg nagy feltűnést keltett, hát még az a tény, hogy az NBA illetékesei a saját kontraktusaik miatt mérkőzésenként 5000 dollár büntetés megfizetésére kötelezték az ifjú csillagot, ami szezononként 410 000 dollárt jelentett akkor. A negatív reklám sokszor a legjobb út a fogyasztók eléréséhez, ez most sem volt másképp, ami azért volt fontos, mert egy olyan pont is került a felek közti egyezségbe, mely szerint a 198 cm magas atléta 5% részesedést kap az újonnan útjára indított cipőmárka, az Air Jordan értékesítések után.
Kevesen sejtették ekkor, hogy a sporttörténelem legnagyobb hatású üzlete jött létre, amely a mai napig hatalmas forgalmat generál a „pipás” entitásnak és nem mellesleg ennek köszönhetően lett dollár milliárdos a mára már 54 éves egykori klasszis. Igen, nem tévedés, a Space Jam film sztárjának vagyona körülbelül 1,85 milliárd dollár (kb. 518 milliárd forint), amivel könnyedén lehetne Magyarország legmódosabb polgára, de azért az USA-ban is benne van a Top 500-ban.
Minden idők egyik legsikeresebb együttműködése az évek alatt egyre csak többet hozott a konyhára. 2017-ben iparági kutatások kimutatták, hogy az Egyesült Államok retro kosárlabda cipő piaci tortájából 65%-ot hasított ki az Air Jordan, ennek köszönhetően csak a tavalyi esztendőben a korábbi „vezérbika” 100 millió dollárt tett zsebre.
Természetesen nem mehetünk el szó nélkül amellett sem, hogy a kétszeres olimpiai bajnoknak 90%-os részesedése van az NBA-ben szereplő Charlotte Hornetsben, több étterem tulajdonosa és autókereskedéssel is foglalkozik egyik vállalatán keresztül, illetve a mai napig több reklámban is szerepel.
Jordan története igazi amerikai sikersztori, a Brooklynból induló ösztönös zsenié, aki teljesítményének és karizmájának köszönhetően nemcsak egy komplett sportágat, hanem vele együtt az egész világot meghódította.
Fotó: bleacherreport.com, businessinsider.com, addicted2success.com
Facebook
Twitter
YouTube
RSS