Ki ne hallott volna már a Nike AirJordan vagy CR7 brand-jéről? Amerikában, már évtizedekkel ezelőtt elkezdődött a nagy gyűjtés, hiszen ’84 óta a legtöbb gyermek, felnőtt Michael Jordan „cipőit” akarta hordani, de nem csak a tornateremben. Mit is jelentett ez akkoriban, és hol tart most, amikor mindennél fontosabb a megjelenés és márka?
Az AirJordan I a piacra került 1984 év vége felé és pontosan 6 hónappal később, már 70 millió dollár értékben sikerült eladni a a lábbeliket országszerte. Mit is jelent ez pontosan? Jordan teljesítménye és a kiválóan megtalált célközönség majdnem 1 millió 100 ezer eladott pár csukát jelentett a gyártónak alig több, mint 180 nap alatt.
Ez az összeg eltörpül az együttműködés megkezdésekor aláírt bődületes számokkal létrehozott szerződés számaihoz képest. Az addigi rekordot James Worthy, New Balance-val kötött 8 éves, évi 150 ezer dolláros kontraktusa jelentette. Jordan, újoncként, a ligában még egy percet nem játszó fiatalként kapott 5 évre évi 500 ezer dollárt jelentő szerződést. A 21 éves csodagyerekből hirtelen milliomos, központi figura és a liga veteránjai számára közellenség vált.
A Nike azóta 31 további AirJordan verzióval jött ki, nem beszélve a különböző variációkról. Egy 2012-es felmérés szerint az Amerikában valaha eladott kosaras csukák 58%-át teszik ki a brand különböző darabjai. A gyerekeknek szánt méretek esetében ez a szám 77 százalékra ugrik, pedig sokuk nem is láthatta őt élőben játszani. Ezek a bődületes számok egy különös szituációt eredményeztek: az AJ sorozat egy különálló márkaként kezdett funkcionálni. Manapság, az NBA, az MLB (Észak-Amerikai profi baseball liga), az NFL (Észak-Amerikai profi amerikiafutball-liga), a NASCAR (az USA legnagyobb autóverseny sorozata), valamint a WNBA (Észak-Amerikai profi női kosárlabda liga) több sportolója, versenyzője is szponzorált, Michael Jordan híres, zsákoló monokróm logójával ellátott ruhadarabjaiban próbálja a legtöbbet kihozni magából. De egyre több előadó, média személyiség csatlakozik a „csapathoz”. Eminem, Kevin Hart, Spike Lee, hogy csak egy párat említsünk.
Az NBA és a Nike 2015 közepén egy 8 évre szóló szerződésről egyezett meg, mely idén lép életbe. Ez azt jelenti, hogy kizárólag Nike mezekben lépnek pályára a kosarasok és a boltokban is csak pipával ellátott ruhadarabokat lehet majd vásárolni. Ami igazán különlegessé teszi a megegyezést, az az összecsapásokon használt mezeken megjelenő logó. A liga történelme során először engedélyezi egy logó elhelyezését a meccseken használt dresszen. Egyetlen kivétellel: A Charlotte Hornets csapatának szerelésén nem pipa, hanem a fent említett ugró figura lesz varrva. A válasz egyszerű, Michael Jordan 2010-ben bevásárolta magát a csapat tulajdonosai közé és azóta is döntő többséget birtokol. A Forbes tavalyi listája és adatai szerint, a Levegő Ura ezzel 1,65 milliárd dolláros vagyon tulajdonosa.
Egy cipővel kezdődött, és hol a vége?
(Folytatjuk)
Fotó: celebsneakergame.com, yomzansi.com
Facebook
Twitter
YouTube
RSS