21 nagydíj, 538 boksz kiállás, 2 világbajnoki cím. 9 hónapnyi izgalom, végtelen öröm és néhány fájdalmas bukás. Már véget is ért a 2018-as Formula-1 szezon, pedig mintha csak most gyúltak volna ki a lámpák az Ausztrál Nagydíjon.
A Forma-1 utolsó idei versenye rendkívül jó hangulatban telt. Bár igaz, túl sok mindenen nem kellett izgulni, hiszen Lewis Hamilton már Mexikóban behúzta ötödik világbajnoki címét. Ezt követően a Mercedes is feliratkozott 2018 nyertesei közé, ugyanis a Hamiltont foglalkoztató német istálló megnyerte a konstruktőri pontversenyt, immár ötödik alkalommal.
Ezzel a Toto Wolff vezette csapat dupla címvédést mutatott be, s újra bebizonyította, hogy a hibrid érában továbbra is mindenki előtt járnak technikailag. Igaz, még a szezon első felében úgy tűnt, hogy a Ferrarinak sikerülhet megtörni a jeget, ám a fejlesztéseik nem sültek el túl jól, ezzel pedig értékes pontokat vesztettek három egymást követő futamon is az idény közepén, a Hamilton-Bottas kettős pedig kegyelmet nem ismerve már ekkor megágyazott az év végi sikernek.
A Formula-1 idei legnagyobb újítása a glória bevezetése volt. A szezon előtti tesztelések során kettős érzések kavarogtak a versenyzőkben és a nézőkben. Annak ellenére, hogy a szerkezet a pilóták védelmét volt hivatott ellátni, az autón esztétikailag nem mutatott túl jól, valamint a versenyzők arra panaszkodtak, hogy zavarja őket a középső felfüggesztés a vezetés közben. Sokáig kellett várni a FIA-nak arra, hogy bebizonyosodjon, nem volt felesleges a küzdelmük. Charles Leclerc, az újonc monacói versenyző fölött Fernando Alonso szállt el a Belga Nagydíj első körében Spaban, miután Niko Hülkenberg teljes sebességgel beleszáguldott hátulról a spanyol pilótába. A monacóit a glória óvta meg a kaszálástól. Az újabb „perdöntő” eset pedig a szezonzáró futamon történt, szintén a verseny kezdetén, szintén Niko Hülkenberg közreműködésével. A német másfél fordulatot tett meg a levegőben, közben fejjel lefelé a földnek csapódva, míg végül a palánkon kötött ki.
De az utolsó futam nem csak emiatt volt emlékezetes. Fernando Alonso búcsút intett a Forma- 1-nek. A kétszeres világbajnok spanyol 2001 óta, azaz 17 éve versenyzett folyamatosan a száguldó cirkuszban. Kétszer is közel állt az újabb vb címek megszerzéséhez. Egyszer Michael Schumachertől, majd Lewis Hamiltontól kapott ki a végső összesítésben. Fantasztikus karrier áll mögötte, s a 37 éves versenyző nem is hagy fel az autóversenyzéssel, 2019-től az IndyCarban folytatja pályafutását.
És ha már 17 év, akkor Kimi Raikönnenről, a Forma-1 másik „vén rókájáról” is szót kell ejteni. Ugyanis a finn pilóta a Ferraritól távozott az év végén, s 17 után újra visszatér a Sauber csapatához, ahol még 2001-ben kezdte meg karrierjét.
Daniel Ricciardo a bűvös tízes számot tudhatja magáénak. Ennyi évet töltött el ugyanis a Red Bull kötelékében, ebből két évet a Torro Rossónál, majd az elmúlt öt szezont az osztrák anyaistállónál. Az ausztrál pilóta a Red Bull csapatának és Helmut Markónak köszönhet mindent eddigi karrierjében a királykategóriában, így nem csoda, hogy ez az elválás is igazán érzelemdúsra sikeredett.
Végül pedig a szezon „legjei”, amikből akadt bőven. Az idei év huszonegy versenyéből tízen sikerült megdönteni az adott pálya valaha futott leggyorsabb köreit, melyekből öt Valtteri Bottas nevéhez kötődik. Ez azért hatalmas szenzáció, mert a legtöbb esetben ezek a rekordok már 2004-2007 óta fennálltak. A másik finn, a „Jégember” pedig újra beírta magát a sorozat történelmébe monzai teljesítményével, ahol megfutotta a Forma-1 valaha volt leggyorsabb körét 263,587 km/h átlagsebességgel. A leggyorsabb boksz kiállást is díjazzák minden évben. 2018-ban a Red Bull szerelőcsapata gyűjtötte a legtöbb pontot – ugyanabban a rendszerben működik a pontgyűjtés, mint a futamokon. Ám az idei leggyorsabb kiállást Sebastian Vettelék produkálták Sao Paulóban, ahol mindössze 1,97 másodperc alatt sikerült véghez vinni a lehetetlent.
Hajmeresztő teljesítmény és egy ennél is hajmeresztőbb szezon. Csupán 2019. március 17-ig kell várnunk, amíg a húsz versenyző újra a lovak közé csap, s a tíz csapat megint a hátára veszi a világot.
Fotó: mercedesamgf1.com, Reuters, Getty Images, autocar.co.uk, Fox
Facebook
Twitter
YouTube
RSS