Az ABB FIA Formula-E az első olyan sorozat, ahol teljesen elektromos meghajtású, együléses autókkal versenyeznek utcai pályákon. 2014-es indulása óta, a pilóták évről-évre olyan helyeken róják a köröket, mint New York, Hong Kong, Párizs vagy Róma. Ráadásul ez az egyetlen olyan sport, amely lehetőséget ad, hogy a szurkolók aktív szerepet kapjanak egy-egy futam befolyásolására.
2012-ben született meg az elképzelés, hogy együléses, teljesen elektromos hajtású autókkal versenyezzenek. A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elnöke, Jean Todt azonnal lecsapott a lehetőségre, hiszen a környezettudatosság már régóta fontos kérdés a sportágban, és egy ilyen versenysorozattal demonstrálni lehet az alternatív energiaforrások használatát a motorsportban. Az első versenyt Pekingben, az Olimpiai Parkban rendezték 2014-ben, és kezdettől fogva neves pilóták, gyártók csatlakoztak a kategóriához, aminek az egyik fő célja, hogy segítse az elektromos utcai autók akkumulátorainak fejlesztését.
2018 decemberében pedig már az ötödik szezon veszi kezdetét számos újítással. Az előző években problémát okozott a megfelelő akkumulátor fejlesztése, így minden futamon autót kellett cserélniük a versenyzőknek. Az új Gen2-es autók – amik külsőre nagyon hasonlítanak a Batmobilra – az eddiginél kétszer több energiát tudnak tárolni, így képesek lesznek teljesíteni egy egész futamot. A 250 kW-os erőforrás 2,8 másodperc alatt gyorsít 0-ról 100 km/órás sebességre, és 280 km/órára is felgyorsul. A nagyobb sebesség több akciót is eredményez majd a pályán, azonban nagyobb a veszélye annak is, hogy a 45 perces, plusz egy körös verseny végére lemerül az autó.
A versenynaptár 13 futamból áll, 12 helyszínnel. Szaúd-Arábiában kezdődik a szezon, ami azt is jelenti, hogy a sorozat először látogat a Közel-Keletre, majd 5 kontinenst is meghódítva jut el júliusban New Yorkba, ahol dupla versennyel zárul az évad. Nem csak új helyszínek, hanem új gyártók és pilóták is csatlakoznak a Formula E kötelékéhez. A BMW és a Nissan idén, a Mercedes és a Porsche jövőre kezdi meg szereplését a sorozatban. A rajtrácson 11 csapat 22 pilótája sorakozik fel, köztük korábbi, kiváló Forma 1-es versenyzők, mint Felipe Massa, Sébastien Buemi, Stoffel Vandoorne vagy Pascal Wehrlein.
A sportág vezetői még azt is kitalálták, hogyan lehet bevonni a legnagyobb mértékben a szurkolókat is a versenyekbe, hogy egy kicsit kompenzálják a halk motorokból származó negatív kritikákat. A FANBOOST lényege, hogy minden versenyre hirdetnek egy szavazást, amit a futam kezdete után 6 perccel zárnak le. A három legtöbb szavazatot kapó versenyző 5 másodpercig plusz 100 kJ energiát kap, amit egyszerre kell elhasználniuk. Ezzel esélyük van könnyebb előzésre vagy védekezésre is.
Ha továbbra is ilyen ütemben halad a Formula-E fejlődése, akkor népszerűsége hamar elérheti és meg is előzheti a belsőégésű motoros versenyeket, így akár a Forma 1-et is, bár hangban sosem fogja felidézni annak „romantikáját”.
Fotók: carmagazine, insideevs, fiaformulae
Facebook
Twitter
YouTube
RSS