Ki ne hallott volna már a Nike AirJordan vagy CR7 brand-jéről? Amerikában, már évtizedekkel ezelőtt elkezdődött a nagy gyűjtés, hiszen ’84 óta a legtöbb gyermek, felnőtt Michael Jordan „cipőit” akarta hordani, de nem csak a tornateremben. Mit is jelentett ez akkoriban, és hol tart most, amikor mindennél fontosabb a megjelenés és márka?
Habár a Levegő Urát az 1984-es játékosbörzén harmadikként válaszották, a legtöbbet tisztában voltak vele, hogy hatalmas tehetségről van szó. Azt viszont senki nem gondolta, hogy minden idők egyik legsikeresebb és egyben legeladhatóbb személye is. Jordan, az Észak-Karolinai egyetemen még a Converse lábbelijét hordta többek között azért, mert az edzőjének szerződése volt a céggel, így a játékosainak kötelező volt a viselet, de az NBA (Észak-Amerikai profi kosárlabdaliga) akkori nagyágyúi (Larry Bird, Magic Johnson, Julius Erving) is mind az ötágú, csillagos dorkóban űzték az ipart. Az ifjú tehetség viszont nem volt lenyűgözve az egyszerűség látványától és az újítani nem akarás tudatától.
A német óriáscég, az Adidas viszont még mindig az alapító, Adi Dassler halálát próbálta kiheverni és a hátrahagyott örökséget igyekezték az utódok megfelelően kezelni több, de inkább kevesebb sikerrel. Az Adidas döntésképtelenségét és a Converse “karótnyeltségét” használta ki a vállalat fennállása óta először veszteséges negyedévet záró Nike. Hiába Carl Lewis 84-es, négy aranyat jelentő olimpiája a pipás cipőben, az eladásokon ez nem mutatkozott meg. Húzniuk kellett egy váratlant, ami közel 28 év távlatából kimondható, sikeres volt!
Valószínűleg, már mindenki találkozott a képen látható cipővel. Ez volt az első, a Nike Air Jordan I. Az NBA akkori vezetőinek viszont nem tetszett a dizájn, a túlságosan sajátságos, meztől eltérő stílus miatt. A társaság viszont kifizette a bírságot, Jordan végigjátszotta az első szezonját a csukában, miközben 28.2 pontot átlagolt mérkőzésekként és az Év Újonca díjat is hazavitte. Mindenki olyan akart lenni, mint a liga új csillaga. A marketinggépezet is ezt lovagolta meg. Az alábbi szlogennel kezdték a cipők árusítását 1984 november 17-én:
„Október 15-én, a Nike létrehozott egy forradalmian új kosárlabdacipőt. Október 18-án, az NBA megtiltotta a használatát a mérkőzéseken. Szerencsére, az NBA nem tarthat vissza, hogy hordd.”
Ehhez társult a „Be Like Mike” mozgalom, még inkább segítve az új brand térnyerését. Ki ne szeretett volna az Egyesült Államok legismertebb 21 évesének a helyében lenni vagy a cipőjében. A társadalom lázadó, sportoló, fekete részét egyből maga mellett tudta a cég, pedig a 65 dolláros ár akkoriban olyan magasnak tűnt, mint maga a gyűrű egy kenguru korú ifjoncnak. A történet pedig ezzel nem ért véget…
(Folytatjuk)
Facebook
Twitter
YouTube
RSS