Egy családapa, aki a szebb jövőért képes feláldozni mindhárom fiának gyerekkorát. Aki fittyet hányva a trendekre, hihetetlen árszabással piacra dobja a saját márkáját. Aki nem habozik belekötni Michael Jordan-be, Donald Trump-ba egy-két plusz követőért cserébe, és aki képes kiújítani a feketék-fehérek – amúgy is kényes – kérdéskörét az USA-ban. Az őrült vagy zseni, LaVar Ball.
Az egész valahol ott kezdődhetett, hogy az úriemberből soha nem lett nagynevű sportoló, és bár az egyetemen még kosárlabdázott, végül az NFL-ben (Észak-amerikai profi amerikaifutball liga) lehúzott pár szezont, de a legvérmesebb rajongóknak sem maradt meg a neve. Ezek után, óramű pontossággal pont úgy születtek meg a fiai, hogy a korkülönbség ellenére tudjanak egy középiskolában játszani. A srácok végül kosárlabdában tűntek a legtehetségesebbnek, bár van még hova fejlődniük.
Beindulhatott a szisztematikus „sztárnevelés”. Suli után együtt edzette a srácokat különböző, nem feltétlenül gyerekeknek szánt módszerekkel. A cél egyértelmű volt: tartozzanak a legjobbak közé. A szokatlan projekt felkeltette a média figyelmét és a családfő is belekezdhetett a trollkodásba.
A középiskolás tehetségekkel foglalkozó MaxPrepsnek 2016-ban azt nyilatkozta, hogy legidősebb fia (Lonzo) olyan, mint Magic Johnson, csak jobban dob és atletikusabb, mint az NBA (Észak-amerikai profi kosárlabda liga) egyik legnagyobb legendája. Lonzót 2017-ben a Los Angeles Lakers kiválasztotta a játékos börzén, de azóta is attól hangos a vele foglalkozó sajtó, hogy milyen borzalmasan dob és ezt a statisztikák is alátámasztják. A szezon végén 38,4%-val zárt.
Még egyetemisták voltak a gyerekek, amikor Ball a nagy sportszergyártókkal nem tudott megegyezni, hogy saját cipősorozatot indítsanak. Meghökkentő, 1 milliárd dollár értékű szerződést szeretett volna. Természetesen sehol sem bólintottak rá az ajánlatra. Ennek következményeként elindította a család saját márkáját, a Big Baller Brandet (BBB) és itt már nem volt megállás.
A „rossz reklám is reklám” hadjárat beindult: „Trump elnöknek biztos vannak fontosabb politikai teendői, mint hogy velünk foglalkozzon. Én meg hadd foglalkozzam a fiaimmal.” Mondta ezt azok után, hogy az amerikai elnök elintézte, hogy a középső fiút ne tartóztassák le Kínában bolti lopásért. Amikor a CNN elkezdett foglalkozni az üggyel, meginterjúvolták LaVar Ballt, aki azt mondta, küldött Trumpnak három pár Big Baller cipőt. Így automatikusa összekötötte a világ egyik legforróbb twitter-accountját a saját termékének reklámozásával, ami valahol zseniális.
A Legek Ura sem úszta meg: „A legjobb napjaimban simán vertem volna Michael Jordant egy az egy elleni kosárban. Minden dobólehetőségét ki kellett volna használnia, mert rajtam nem ment volna át. Nem volt elég gyors.”
„Az az igazság, hogy nem lehet bajnoki címet nyerni kosárlabdában úgy, hogy három fehér srác van a kezdőben. Túl lassú a lábmunkájuk.” Nyilatkozta az apuka, miután Lonzo nem tudta megnyerni az egyetemi bajnokságot az UCLA-vel. De Stephen Curry, Charles Barkley, Steve Kerr és Kareem Abdul-Jabbar is megkapta már a magáét.
Ahogy a családnév egyre többet forgott az amerikai médiában, úgy a brand is egyre többször tűnt fel. Az első cipőt Lonzo nevével dobták piacra 495 dollárért. Az aláírt kiadás pedig 995 dollárt kóstál. Összehasonlításképpen, az aktuális MVP (a szezon legértékesebb játékosának járó díj), James Harden cipői 160 dollárt, a tavalyi MVP, Russel Westrbook csukái pedig 185 dollárt érnek újonnan.
Az árszabásról annyit mondott a mindig visszafogott LaVar, hogy aki nem engedheti meg magának, az magára vessen és nem igazi “faszagyerek”.
És most jön a leginkább szemöldök ráncoló rész a történetben. A lopás-sztori miatt a középső fiú eltiltását tervezte az egyetem, ezért az apja kivette az iskolából és elhatározta, maga nevel belőle profit. A legkisebb gyereket, a 16 éves LaMelót is kivette a középiskolából és az egész családdal együtt Litvániába költöztek, ahogy fogalmazott „a kosárlabda szeretete miatt” és, hogy a fiúk a Prienai Vytautaszhoz igazoljanak.
Bár rendkívüli újításként Facebookon élőben lehetett követni a mérkőzést, az első másodpercek után tisztává vált az alap szándék. Minden a Big Ballers márkát reklámozta. A csapat egy külön bajnokságban, a Big Baller Brand Challenge Games-en szerepelt.
Nagyon szép és értékelendő, ha valakinek vannak céljai, de a folyamatos médiafigyelem, a nyomás, a környezetváltozás nem feltétlenül segíti a két legfiatalabb Ball-fiú felnőtté válását. LaVar Ball viszont valószínűleg büszke magára. Mindhárom gyermeke profi kosárlabdázó, és egyre többen ismerik meg a saját márkáját, ami pont oda vezet, ahová ő szerette volna: a pénzhez.
Források: wired.com; sportingnews.com; espn.com; cnn.com, solecollector.com, Sporting News
Facebook
Twitter
YouTube
RSS