A világ legnagyobb vállalatai közé emelkedtek, napjainkban mindenki ismeri őket. Megkerülhetetlen alakjai lettek az egyetemes sportnak, ruháikkal, cipőikkel és egyéb kiegészítőikkel mindenhol ott vannak. Ki gondolta volna, hogy ezek a multinacionális cégek is egy egyszerű ötletből születtek. Sorozatunkban most egy kevésbé ismert, ám sikeres vállalatot mutatunk be.
23 évvel ezelőtt valószínűleg egy ember kivételével senki sem gondolta volna, hogy a sok nagyvállalat mellé gyakorlatilag pillanatok alatt felnő egy új óriás, ami nemcsak, hogy megszorongatja a piacvezetőket, hanem le is hagyja őket.
1996-ban, Kevin Plank, a Maryland Egyetem amerikai futballcsapat speciális egységének kapitánya megunta, hogy a védőfelszerelése alatt hordhat bármit, az mindig összegyűrődik, félrecsúszik az izzadság miatt. Nem kevés próbálkozás után a 23 éves fiatalember úgy döntött, hogy ha nem megy máshogy, akkor majd ő veszi kezébe a dolgokat, és keres megoldást a problémára.
Hamar rájött, hogy a hagyományos pamut helyett a szintetikus anyagok felé kell elmozdulnia, és megalkotott egy olyan felsőt, ami kiállta a nedvességtaszítás próbáját. Kezdetben, így az atlantai olimpia évében is, még csak 17 000 dollár értékben adott el termékeket, jórészt a kocsija csomagtartójából és a nagymamája pincéjéből.
Persze nincsen sportmárka hatásos név nélkül, ebben az esetben egy véletlen „elhallás” szülte meg a mára már világszerte ismert elnevezést. Az eredeti ötlet Body Armor lett volna, azaz testpáncél, de úgy hozta a sors, hogy egy családi beszélgetésnél a testvére visszakérdezett, hogy „Mit mondtál, Under Armor?”. A többi meg, ahogy mondani szokták, már történelem.
A névvel aztán volt még egy kör, Amerikában nagy hagyománya van annak, hogy a különböző entitásokat úgy lehet telefonon elérni, hogy 1-800-és a cég neve a számok által takart betűkből kirakva. Ez így eddig szép és jó, de a 90-es évek végén az Armor már foglalt volt és pénzbe került volna megszerezni, ezért jött a brit angol, ahol a páncélt Armournak írják, így a problémát sikerült elegánsan és ami még fontosabb, ingyen megoldani.
A következő mérföldkő a siker útján még a millennium beköszönte előtt jött el, egy USA Today (az Egyesült Államok legnagyobb példányszámban kiadott napilapja, több mint 2 millió darabot nyomnak belőle minden egyes alkalommal) egyik cikkében az Oakland Raiders irányítója, Jeff George sorozatunk mostani szereplőjének logójával ellátott garbót viselt, amire mindenki felkapta a fejét.
Utána már nem volt megállás, jött az 1999-es Minden héten háború, amerikai focis sportfilm, Jamie Foxx és Al Pacino, na meg persze az Under Armour főszereplésével. Az eladások idővel exponenciális nőttek, ebben hatalmas segítség volt, hogy 2010-ben a vállalat megszerezte magának a még mindig aktív, immár hatszoros Super Bowl-győztes irányítót, Tom Brady-t (aki részesedést is kapott a cégben). Nemsokkal később pedig leszerződtették a női vonal népszerűsítésére a New England sztárjátékosának feleségét, a brazil szupermodellt, Gisele Bündchent.
A töretlen fejlődést bizonyítandó, 2017-ben a vállalkozás nagyjából 5 milliárd dollár értékben (kb. 1400 milliárd forint) adott el termékeket, és az USA-ban az Adidast lehagyva, már a Nike mögött a második a sportpiacon.
Fotó: bizjournals.com, wikipedia.org
Facebook
Twitter
YouTube
RSS