A 2004. évi I. törvény (Sporttörvény) módosítása 2019. január 1. napjával számos változást hozott magával. A változásnak két fontos területe van, a látvány-csapatsport támogatási rendszert – ismertebb nevén a TAO támogatást – érintő változások és a sport ágazatát érintő további változások. Lássuk előszöt a TAO támogatást érintő változásokat!
A látvány-csapatsport támogatási rendszert érintő főbb változások:
- A szakszövetségek látvány-csapatsportok támogatásával összefüggő feladataiban bekövetkezett változások;
- Az ellenőrzési határidők módosulása;
- Az eljárás felfüggesztésének lehetősége;
- A támogatási keretösszeg meghatározása;
- Sportcélú ingatlan üzemeltetése költségeinek támogatása.
A Sporttörvényt módosító törvény indokolása szerint az elmúlt időszak tapasztalatai azt mutatták, hogy az ellenőrzési rendszer nem tudta hatékonyan betölteni eredeti szerepét, tekintettel arra, hogy az elszámolás tételes ellenőrzése és ennek folyományaként a lezáró értesítés kiküldése két külön szervezetben valósult meg. Korábban a látvány-csapatsport országos sportági szakszövetségei ellenőrizték a TAO törvény 4. § 44. pontjában és 22/C. §-ában meghatározott támogatások rendeltetésszerű felhasználását, az ellenőrzés eredményéről pedig az ellenőrzést követő 8 napon belül összesítő elszámolásokat készítettek a sportpolitikáért felelős miniszter részére.
2019. január 1. napját követően az egységes szabályozás megbomlott és egyes esetekben a szakszövetségek a sportpolitikáért felelős miniszterével megegyező feladatköröket kaptak. A feladatok hatékony elvégzése, az eljárás felgyorsítása, az egyértelmű felelősségi rend megteremtése érdekében az amatőr sportszervezetek által készített elszámolások ellenőrzési feladatai – ide nem értve a 300 millió forintot elérő programokat – teljes körűen az országos sportági szakszövetségek hatáskörébe kerültek. Ezáltal a sportpolitikáért felelős miniszter jóváhagyási feladata a hivatásos sportszervezetek elszámolásaira szorítkozik.
A szakszövetségek a korábbi, TAO-t érintő feladataik mellett 2019. január 1. napjától az alábbi feladatokat is végzik:
- Jelzálogjog bejegyzésének kezdeményezése hivatásos sportszervezet* vonatkozásában: a szakszövetség kezdeményezi a sportpolitikáért felelős miniszternél a TAO törvény 22/C. § (6) bekezdés a) és d) pontjában meghatározott jelzálogjognak az állam javára történő bejegyeztetését az ingatlan-nyilvántartásba.
Mindez egyezik a korábbi szabályozással: a hivatásos sportszervezet által kiállított ingatlan-nyilvántartásba történő bejegyzéshez szükséges bejegyzési engedélyt és hozzájáruló nyilatkozatot a szakszövetség továbbítja a sportpolitikáért felelős miniszter felé, aki intézkedik a jelzálogjog bejegyeztetése iránt.
- Jelzálogjog bejegyeztetése iránti intézkedés amatőr sportszervezet** és a látvány-csapatsport fejlesztése érdekében létrejött alapítvány vonatkozásában: a szakszövetség intézkedik a TAO törvény 22/C. § (6) bekezdés a) és d) pontjában meghatározott jelzálogjognak az állam javára az ingatlan-nyilvántartásba történő bejegyeztetésére vonatkozó kérelem benyújtásáról.
A korábbi szabályozástól eltérően csak a hivatásos sportszervezetek kapcsán tölt be kezdeményező szerepkört a szakszövetség; amatőr sportszervezet és a látvány-csapatsport fejlesztése érdekében létrejött alapítvány esetében a szakszövetség feladata lett az ingatlan-nyilvántartási kérelmek benyújtása.
- Döntés az elszámolás elfogadásáról, részbeni elfogadásáról, vagy elutasításáról amatőr sportszervezet és a látvány-csapatsport fejlesztése érdekében létrejött alapítvány vonatkozásában.
Ez jelentős újítása a Sporttörvénynek, ugyanis 2019. január 1. napját megelőzően a sportpolitikáért felelős miniszter hatáskörébe tartozott az elszámolás elfogadásáról, részbeni elfogadásáról vagy elutasításáról való döntés az amatőr sportszervezetek, a hivatásos sportszervezetek és a látvány-csapatsport fejlesztése érdekében létrejött alapítványok vonatkozásában is.
- Összesítő elszámolás készítése hivatásos sportszervezet vonatkozásában: a szakszövetség az ellenőrzés eredményéről az ellenőrzést követő 8 napon belül a sportpolitikáért felelős miniszter részére.
Korábban az összesítő elszámolások készítése az amatőr sportszervezetek, a hivatásos sportszervezetek, továbbá a látvány-csapatsport fejlesztése érdekében létrejött alapítványok vonatkozásában is kötelező feladata volt a szakszövetségnek, de a szabályozás megváltozása okán immáron e kötelezettség csak a hivatásos sportszervezetek vonatkozásában áll fenn.
- Támogatás visszafizetésére kötelezés amatőr sportszervezet és a látvány-csapatsport fejlesztése érdekében létrejött alapítvány*** vonatkozásában: a szakszövetség kötelezi a támogatott szervezetet a támogatás, valamint annak kamata állam részére történő befizetésére, ha a támogatás felhasználásának ellenőrzése során ennek szükségességét megállapítja.
Ez szintén jelentős újítása a Sporttörvénynek, ugyanis 2019. január 1. napját megelőzően a sportpolitikáért felelős miniszter hatáskörébe tartozott a támogatás visszafizetésére kötelezés az amatőr sportszervezetek, a hivatásos sportszervezetek és az alapítványok vonatkozásában is.
- NAV eljárás kezdeményezése amatőr sportszervezet és a látvány-csapatsport fejlesztése érdekében létrejött alapítvány vonatkozásában: a szakszövetség kezdeményezi az adók módjára behajtandó köztartozásnak minősülő, szabálytalanul igénybe vett és be nem fizetett támogatás, valamint annak megnövelt összege és kamata behajtását, ha a fenti szerinti kötelezés ellenére a támogatott szervezet a támogatást és annak kamatát nem fizeti be az állam részére.
2019. január 1. napját megelőzően a sportpolitikáért felelős miniszter feladatkörébe tartozott a NAV eljárások kezdeményezése az amatőr sportszervezetek, a hivatásos sportszervezetek és a látvány-csapatsport fejlesztése érdekében létrejött alapítványok vonatkozásában is.
- Tájékoztatás: a szakszövetség 8 napon belül tájékoztatja a sportpolitikáért felelős minisztert az általa lezárt elszámolásokról.
A módosítást által a szakszövetségnek az elvégzett ellenőrzés eredményének sportpolitikáért felelős miniszter részére történő előzetes felterjesztése nélkül – ugyanakkor utólagos tájékoztatása mellett – lesz lehetősége közvetlenül az ellenőrzést lezárni.
Az ellenőrzés határideje (150 – 180 – 90 naptári nap)
A korábbi 120 (és 60) napos határidő helyett a Sporttörvény 2019. január 1. napjától 150 és 180 napos határidőt, valamint 90 napos ügyintézési határidőt állapít meg: a jóváhagyást végző szervezet a kérelem beérkezésétől számított 150 napon belül, ha a kérelem ingatlanfejlesztésre irányuló tárgyi eszköz beruházásra, felújításra irányul, 180 napon belül hoz döntést. A sportfejlesztési program módosítására, illetve meghosszabbítására irányuló kérelem elbírálására nyitva álló ügyintézési határidő 90 nap.
Az eljárás felfüggesztésének lehetősége
A sportfejlesztési program jóváhagyására irányuló eljárás felfüggeszthető. Fontos azonban, hogy hat hónapi szünetelés után – miután hatósági eljárásról van szó – a csak kérelemre folytatható eljárás megszűnik.
A támogatási keretösszeg
És a fentieket tetézi a 2018. december 27. napján kihirdetett és 2019. január 1. napján hatályba lépett 318/2018. (XII. 27.) Korm. határozat, mely a látvány-csapatsportok társasági adón keresztül történő TÁMOGATÁSI KERETÖSSZEGÉNEK MEGÁLLAPÍTÁSÁRÓL rendelkezik.
A látvány-csapatsport támogatásával összefüggésben a sportfejlesztési programok 2019/2020-as támogatási időszak vonatkozásában jóváhagyott együttes összege nem haladhatja meg az 50 milliárd forintot.
A sportpolitikáért felelős miniszter a keretösszegeknek a látvány-csapatsportágak közötti felosztása Kormány által megállapított arányáról 2019. február 15. napjáig értesíti a szakszövetségeket.
A felső határ megállapítása egyben azt is jelenti, hogy ennél több pénzt nem lehet a látvány-csapatsport támogatásra fordítani a jövőben – ebből az összegből kell gazdálkodnia a rendszer minden szereplőjének, legyen szó szakszövetségről, sportszervezetről, már benyújtott és elfogadott sportfejlesztési programról, folyamatban lévő beruházásról vagy bármely más költségről.
Sportcélú ingatlan üzemeltetése költségeinek támogatása
A szabályozás a már elkészült és átadott sportcélú ingatlanok fenntartásáról is gondoskodik, megjelenik ugyanis a sportcélú ingatlan üzemeltetése költségeinek támogatása. Ez azt jelenti, hogy a sportcélú ingatlan által nyújtott szolgáltatások működési költségei, így különösen a személyi jellegű ráfordítások, az anyagköltségek, a szerződéses szolgáltatások, a távközlés, az energia és a karbantartás költségei, a bérleti díjak, az adminisztrációval kapcsolatos költségek az olyan értékcsökkenési és finanszírozási költségek kivételével, amelyeket a sportcélú ingatlanhoz nyújtott beruházási támogatásból már fedeztek elszámolhatóak lesznek.
* Látvány-csapatsportban működő HIVATÁSOS SPORTSZERVEZET: a látvány-csapatsportágak országos sportági szakszövetsége által kiírt versenyrendszer legmagasabb felnőtt bajnoki osztályában részt vevő (indulási jogot elnyert) sportszervezet vagy a látvány-csapatsportágak országos sportági szakszövetsége által kiírt versenyrendszer alsóbb bajnoki osztályaiban részt vevő (indulási jogot elnyert) sportszervezet abban az esetben, ha az ilyen sportszervezet hivatásos sportolót alkalmaz
** Látvány-csapatsportban működő HIVATÁSOS SPORTSZERVEZET: a látvány-csapatsportágak országos sportági szakszövetsége által kiírt versenyrendszer legmagasabb felnőtt bajnoki osztályában részt vevő (indulási jogot elnyert) sportszervezet vagy a látvány-csapatsportágak országos sportági szakszövetsége által kiírt versenyrendszer alsóbb bajnoki osztályaiban részt vevő (indulási jogot elnyert) sportszervezet abban az esetben, ha az ilyen sportszervezet hivatásos sportolót alkalmaz
*** Látvány-csapatsport fejlesztése érdekében létrejött ALAPÍTVÁNY: a látvány-csapatsportban működő, a Sporttörvény 77. § t) pontjában meghatározott szervezet, vagyis utánpótlás-nevelés fejlesztését végző alapítvány, melynek az alapító okiratában meghatározott tartós közérdekű cél szerinti tevékenysége – elsősorban utánpótláskorú versenyzőkkel kapcsolatos – sporttevékenység elősegítése, feltételeinek biztosítása, felkészítő (edzéssel összefüggő) és versenyeztetési feladatok szervezése
Forrás: Dr. Szentkirályi Enikő sportjogi szakjogász
Facebook
Twitter
YouTube
RSS