2019. január 1. napján számos, sportot érintő változás lépett életbe Magyarországon. A 2004. évi I. törvény (Sporttörvény) módosításának első részéről a látvány-csapatsportágakat (labdarúgás, kézilabda, vízilabda, kosárlabda, jégkorong, röplabda) érintő fontosabb nóvumokról előző írásunkban szóltunk, most pedig lássuk a további, a sport egészét érintő újításokat.
Új fogalmak kerültek a Sporttörvénybe, az első a regisztrált szabadidő-sportoló
- Meghatározásra került a regisztrált szabadidő-sportoló fogalma, aki alatt azt a sportolót kell érteni, aki a nemzeti sportinformációs rendszerben (NSR), mint szabadidő-sportoló – azaz nem versenyzőként sporttevékenységet végző személy – önkéntesen regisztrál.
- A Sporttörvény 1. §-a korábban meghatározta a versenyző, az amatőr és a hivatásos sportoló fogalmát, de eddig nem tartalmazott rendelkezést a szabadidő-sportolók körének meghatározására, amely az ösztönző rendszer jogosultsági alapját adná.
- A szabadidő-sportolói bázis növekedésének biztosítása a módosítás eredményeként mostantól törvényi szinten szabályozza a regisztrált szabadidő-sportoló meghatározását, valamint annak rögzítését, hogy ezek a sportolók a későbbiekben kialakításra kerülő állami kedvezményrendszer igénybevételére válnak jogosulttá. A jogosultak körének egyértelmű meghatározása érdekében egyúttal szükségessé válik a kedvezménnyel érintett sportolók nyilvántartása is a sportpolitikáért felelős miniszter által üzemeltetett fent említett NSR-ben.
- A regisztrált szabadidő-sportoló különféle, állam által biztosított kedvezmények igénybevételére válik jogosulttá. A regisztrációs folyamat, valamint a kedvezmények biztosításának és a rendszer működtetésének részletszabályait külön végrehajtási rendelet határozza meg.
A következő új fogalom a Sportakadémia
- A sportakadémia olimpiai sportágban működő olyan sportszervezet, amely a sportakadémiai minősítés megszerzéséről és a sportakadémia működéséről szóló kormányrendeletben meghatározott feltételeknek megfelel és az erre vonatkozó igazolással rendelkezik.
- A sportakadémia sportág-specifikus, kiemelkedően magas színvonalú utánpótlás-nevelési, képzési, sporttudományos, sportegészségügyi, infrastrukturális és sportmenedzsment feltételek és szolgáltatások biztosításával gondoskodik a tehetség-kiválasztásról, tehetséggondozásról és fejlesztésről, a versenyzők magas szintű sportszakmai felkészítéséről, versenyeztetéséről.
- A sportakadémia szervezi mindemellett a sportolók sporttevékenységgel összefüggő és tanulmányi kötelezettségeinek teljesítését segítő körülmények megteremtését.
- A sportakadémia állami sportcélú támogatásban részesíthető.
Változás történt a sportfegyelmi büntetések körében (sportszervezetek)
- A Sporttörvény 13. § (3) bekezdése kiegészült egy p) ponttal, mely szerint sportszervezetre sportfegyelmi büntetésként: névre szóló jegyértékesítés alkalmazására kötelezés is kiszabható.
- A módosítás lehetőséget kívánt biztosítani a szakszövetségeknek arra, hogy a szövetségi szabályzatok megszegésének következményeként, sportfegyelmi büntetésként akkor is névre szóló jegyértékesítésről kelljen gondoskodnia a sportszervezetnek, ha egyébként a sportrendezvény biztonsági szempontú minősítése azt nem indokolná.
Kibővültek a hivatásos sportolók foglalkoztatási lehetőségei
- Korábban a hivatásos sportoló foglalkoztatása anyagi feltételeinek megteremtésére a sportvállalkozások (kft., zrt.) voltak leginkább képesek. Napjainkra – a hazai sportfinanszírozási rendszer által biztosított lehetőségek révén – azonban már a sportegyesület is képesek lettek hivatásos sportoló foglalkoztatására.
- Az új szabályozás szerint a hivatásos sportoló a sportszervezettel (azaz sportegyesületekkel, sportvállalkozásokkal, a sportiskolákkal, valamint az utánpótlás-nevelés fejlesztését végző alapítványokkal) kötött munkaszerződés, vagy megbízási szerződés alapján fejti ki sporttevékenységét, feltéve, hogy a megbízási díj a számvitelről szóló törvény alapján bérköltségként kerül kifizetésre.
- A korábbi szabályozás csak sportávállalkozással engedett szerződéskötést hivatásos sportolóval.
Változások történtek az amatőr sportolók sportszerződése kapcsán is
- A sportszervezetek és a sportolók szakmai munkájának, sporttevékenységének tervezhetősége érdekében a szabályozás szerint a nagykorú, amatőr sportolók részére – a korábbi egyéves szerződés helyett – lehetőség van hosszabb, maximum 3 éves, határozott időtartamú sportszerződés megkötésére.
- Ettől természetesen a felek eltérhetnek, ez az időtartam rövidebb is lehet, így sportszerződés – a sportszövetség vonatkozó szabályzatában meghatározottak szerint – egy versenyrendszer (bajnokság) időtartamára is köthető.
- Korábban ez az időtartam egyébként egy évben volt maximalizálva.
- Fontos azonban, hogy kiskorú sportolók továbbra is csak egyéves időtartalmra köthetnek szerződést. A sportszerződést továbbra is írásba kell foglalni. Ezen szabályok megsértése esetén a szerződés érvénytelen.
Pontosították az országos sportági szakszövetségek jogállás feltételeit és bírósági bejegyzésüknek szabályait
- A módosítások következtében a szakszövetséggé váláshoz elengedhetetlen, hogy az adott sportszövetség a sportág nemzetközi szervezetében tagsággal rendelkezzen, amely lehetővé teszi számára, hogy a szakszövetségi státusz megszerzését követően a Sporttörvényben meghatározott feladatok között feltüntetett nemzetközi vonatkozású feladatokat kezdettől fogva maradéktalanul ellássa és ezzel a sportág fejlődését biztosítsa.
- A sportpolitikáért felelős miniszter az országos sportági szakszövetségi és az országos sportági szövetségi jogállás bírósági bejegyzését (ideértve az alapszabály olyan módosítását, amely a szakszövetség működésével érintett sportágak körének meghatározására kiterjed) megelőzően igazolja a Sporttörvény 20. § (4) és (5) bekezdésében, valamint a Sporttörvény 28. § (1) és (2) bekezdésében meghatározott feltételek fennállását.
- A módosítás egyértelművé teszi a Sporttörvény 20. § (4)-(5) bekezdésében, valamint a Sporttörvény 28. § (1)-(2) bekezdésében meghatározott feltételek fennállására vonatkozó igazolás beszerzésének kötelezettségét abban az esetben is, ha egy már bejegyzett szakszövetség, illetve szakszövetségi jogokat gyakorló országos sportági szövetség az alapszabálya módosításával olyan sportágra kívánja kiterjeszteni tevékenységét, amely sportág korábban az alapszabályában nem szerepelt.
Az országos sportági szakszövetség szabályzatainak súlyozott jelentősége a jövőben
- A Sporttörvény 22. § (1) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lépett: „A szakszövetség alapvető feladata: a) szabályzatok kiadásával biztosítani a sportág rendeltetésszerű és a nemzetközi sportszövetsége szabályzatainak megfelelő működését.”
- A jövőben nem kaphat állami támogatást az a szakszövetség, valamint országos sportági szövetség, amelyik nem igazolja, hogy rendelkezik a Sporttörvény 23. § (1) bekezdésében meghatározott szabályzatokkal!
E szabályzatok:
(1) versenyszabályzat
(2) igazolási (nyilvántartási) és átigazolási szabályzat
(3) sportfegyelmi szabályzat
(4) a sportrendezvény biztonságos lebonyolításával kapcsolatos előírásokat tartalmazó szabályzat
(5) doppingszabályzat
(6) gazdálkodási, pénzügyi szabályzat, amely tartalmazza az állami sportcélú támogatások megfelelő felhasználására vonatkozó előírásokat is
(7) a sportszakemberek képesítési követelményeit és feladatait tartalmazó szabályzat
(8) etikai és gyermekvédelmi szabályza
(9) sportegészségügyi szabályzat, amely tartalmazza különösen a sportsérülések megelőzésére, a sportegészségügyi ellátás biztosítására és a sportbiztosításra vonatkozó sportági előírásokat is. - A szabályozás a szakszövetségi, valamint az országos sportági szövetségi státuszt újonnan megszerző szövetségeket is ösztönzi a jogszabályoknak megfelelő szabályzatok megteremtésére és alkalmazására.
A MOB és az NPB szerepét érintő változások
A MOB és az MPB, mint sportköztestületek jogkörei és feladatai pontosításra kerültek az olimpiai, illetve paralimpiai eseményen, játékokon résztvevő nemzeti válogatottal kapcsolatban figyelemmel többek között az olimpiai jelzővel rendezett nemzetközi események bővülő körére (pl.: ifjúsági olimpiai játékok), valamint a Nemzetközi Olimpiai Bizottság és a Nemzetközi Paralimpiai Bizottság szabályozásában történt változásokra.
Forrás: Dr. Szentkirályi Enikő sportjogi szakjogász
Edem
2021-01-10 at 17:53
és hol lehet regisztrálni önkéntesen pl egy szabadidő sportpra mint pl a paintball vagy airsoft
Jónás Zoltán
2021-11-02 at 16:50
Amatőr sportolók munkahelyi idő kedvezményéről érdeklődöm. Konkrétan Amerikai foci elsőosztály és válogatot játékosként miyen lehetőségem van hivatalos események mérkőzések összetartások miatti távollét igazolt elszámolására. Köszönettel: Jónás Zoltán
Longa györgy
2022-01-16 at 15:05
Öregfiuk amatőrfoci klubboknak akik kaptak kismértéku
Támogatást kell e száviteli szabályzatot késziteni?
Longa györgy
2022-01-16 at 15:12
Öregfiuk amatőrfoci klubboknak akik kaptak kismértéku
Támogatást kell e száviteli szabályzatot késziteni?