A világ legnagyobb vállalatai közé emelkedtek, napjainkban mindenki ismeri őket. Megkerülhetetlen alakjai lettek az egyetemes sportnak, ruháikkal, cipőikkel és egyéb kiegészítőikkel mindenhol ott vannak. Ki gondolta volna, hogy ezek a multinacionális cégek is egy egyszerű ötletből születtek. Sorozatunk következő kiszemeltje a Joma.
Mostani írásunkkal a mediterrán világ egyik gyöngyszeméhez, Spanyolországba látogatunk, ahol több mint 50 évvel ezelőtt egy kis település tervekkel és ambíciókkal teli cipésze úgy döntött, hogy megvalósítja álmát. Fructuoso Lópeznek hívták a fiatalembert, aki a kezdetektől fogva azt vallotta, cselekedj lokálisan, de gondolkodj globálisan.
1965-ben mindössze 8 emberrel indult el a cég, amely elsősorban a sportcipők gyártására helyezte a hangsúlyt. A kemény munka és az elhivatottság hamar meghozta a gyümölcsét, három évvel később már egy újabb, 500 négyzetméteres gyár is megnyitotta kapuit, ahol már 20 dolgos kéz készítette a surranókat.
A nagy áttörésre kerek 20 esztendőt kellett várni, 1988-ban cikkünk „hőse” mérföldkőhöz érkezett, elkészült a vállalkozás harmadik üzeme, az óriási, 65 000 négyzetméteres monstrum, amely egyébként a mai napig a hispán entitás központja. Az alapító és vezér nemcsak a plusz 100 alkalmazottnak örülhetett, hanem annak is, hogy a sportvilág két nagyágyújával, a La Liga királyi gárdájával, a Real Madriddal és az egyik nagy rivális, Sevillával is szerződést kötöttek.
Innentől rohamtempóban pörögnek tovább az események, két évvel később megnyílt az első leányvállalat Németországban, 1992-re pedig már Spanyolország legnagyobb futballcipő készítőivé léptek elő, az első lépések megtétele után mindössze 27 évvel.
A Joma sikerének titka abban rejlik, hogy rendkívül nagy figyelmet fordítanak a folyamatos technikai fejlesztésekre, a technológiai újításokra. Ezenfelül egy speciális szakértői csoporttal együtt dolgoznak a termékvonalukon, amelyben profi labdarúgók, sportolókra szakosodott orvosok, fizioterapeuták és biomechanikával foglalkozó kutatók is helyet kaptak.
Ilyen hozzáállással nem is csoda, hogy 2011-re a spanyol piac több mint felét uralták a sportszerek területén. 2014-re pedig odáig jutottak, hogy az igények kielégítésére egy óriási raktárt állítottak hadrendbe, amely 30 000 rendelést tud óránként feldolgozni.
Az 1965 óta eltelt majd 55 évben az alapító és egyben tulajdonos Fructuoso López nem felejtette el honnan indult. Hírnév ide, sok millió dolláros vagyon oda, a mai napig a szülővárosában minden évben hatalmas ünnepséget szervez, ahol mindenki a vállalat vendége lehet, hiszen az ő sikere, valójában mindenki sikere is.
Fotó: scottishathletics.org.uk, brandsofspain.com, joma-sport.com
Facebook
Twitter
YouTube
RSS